V rámci prvního TPV (týden praktické výuky) na gymnáziu se naše skupina zaměřila na analýzu horního toku řeky Klabavy. Tímto jsme zároveň dostali příležitost naučit se pracovat s digitálními čidly např. od firmy Vernier a strávili jsme týden v okolí Rokycan a povodí Klabavy.
První den jsme se naučili pracovat s pH čidlem a konduktometrem a určovat organoleptické vlastnosti vody (usazeniny, zápach, chuť aj.). Na odběrech s názvy “Pod mostem”, Třítrubecký potok a Tři Trubky jsme vodu i ochutnávali díky velmi přesvědčivým výsledkům analýzy - např. nízké konduktivitě*. Jednalo se také o nejnáročnější den, jelikož jsme ušli 23 km v CHKO Brdy.
První stanoviště druhého dne se nacházelo v okolí chatové oblasti v Dobřívě, kde jsme naměřili teplotní rozdíl 2°C mezi stojatou a tekoucí vodou. Další zastávkou byl rybník u Hamru. Přestože stojatá voda je teplejší než tekoucí, takový teplotní rozdíl (6 °C) oproti stojaté vodě v lese byl neočekávaný. I konduktivita byla nižší, než se zdálo. Posledním měřením dne se stala voda po zásahu čističky odpadních vod. Byla zde naměřena jedna z nejvyšších hodnot konduktivity a mírných zápach vody činil vodu v této části nepitnou.
Třetí den jsme se vydali analyzovat vodu do Kamenného Újezdu u Rokycan. Jako první jsme nabrali vzorky na konci obce, kde nám pan učitel vysvětlil princip odvodu odpadních vod z domů. Po neúspěšném pokusu o zakoupení zmrzliny jsme se navrátili k analyzování vody, tentokrát u dětského hřiště, u kterého jsme pochopili princip vodíkových můstků**.
Čtvrtý den proběhl v Rokycanech, kde proběhla dvě měření, a to na rokycanských Hradčanech a v křoví pod strání. Tohle bylo naše poslední měření. Sebrané vzorky jsme poté analyzovali ve škole pomocí spektrometru***.
Na závěr celého TPV jsme zpracovali získaná data do tabulky a provedli celkové vyhodnocení našeho měření a zhodnocení celého týdne.
Na otázku Pít, či nepít? nelze jednoznačně odpovědět. Podle naměřené konduktivity je možné odebírat a konzumovat vodu jen z míst odběru, kde konduktivita se pohybovala okolo, nebo pod 125 µS/cm (ČSN norma). Předpokládali jsme, že voda se bude postupně znečišťovat, čím budeme blíže Rokycanům, ale předpoklad se nám vyvrátil.
Celé skupince TPV přišel velmi poučný a zároveň nám umožnil rozšířit a prohloubit naše znalosti týkající se chemie. Poznali jsme nové lidi z různých tříd a společně si užili strávený čas v okolí Rokycan.
* (měrná) vodivost vody způsobená rozpuštěnými minerály
** typ slabé vazby, pomocí které se vytvářejí síly mezi molekulami
*** přístroj na proměřování spekter pomocí absorpce světla